Opstelling in informaticalokaal

Onze school krijgt binnenkort nieuwbouw ( :partying_face: ), wat betekent dat ik de indeling van het nieuwe informaticalokaal mag bepalen. De geometrie van mijn nieuwe lokaal wordt relatief breed en ondiep (i.e., de “normale” klassenopstelling van theorielokalen wordt 4 rijen met ieder 4x2 tafels).

Daarom ben ik heel benieuwd hoe jullie informaticalokaal er uit ziet, en wat daar wel/niet aan bevalt!

Bijvoorbeeld:

  • computers in groepjes van 4/6?
  • groot computereiland in het midden, waar leerlingen omheen zitten?
  • normale klassenopstelling waarbij iedere leerling neus naar bord heeft? of juist rug naar bord, zodat ik de schermen kan zien?
  • rijen computers orthogonaal aan het bord?
  • alleen maar werkplekken met computers, of ook een aparte tafel voor bijvoorbeeld hardware instructie aan te geven?

Alvast bedankt voor jullie input!

Wij hebben 3 rijen, zodanig dat ze dwars op het bord staan met voorin een grote tafel waar apart activiteiten ondernomen kunnen worden.
Het zijn 30 iMacs. We maken gebruik van Vision; voor instructie direct op de computer en als monitor. Voor dat laatste wordt ook ARD gebruikt.
Het lokaal wordt soms ook voor andere vakken gebruikt over zoals nu voor werktijd voor het PWS.
Helaas gebeurt het af en toe dat we camerabeelden moeten terugkijken. Vooral het verwisselen van toetsen op het toetsenbord, blijft populair.

Relatief breed lijkt me niet gek, als je dan zelf op de lange wand een digibord hebt. Ik zou daar dan loodrecht de tafels op plaatsen, zodat leerlingen een kwartslag kunnen draaien om het bord te bekijken en iemand met zijn rug naar het bord zit. Ik zou dan rijen aan weerszijden tegen elkaar aan zetten, zodat leerlingen elkaar wel aankijken. En daarna komt de gewetensvraag: wil je het tussen die leerlingen dan open houden (voor samenwerken) of wil je er een schot o.i.d. tussen hebben voor rust. Aandachtspunt bij zo’n schot (wat ik op meerdere scholen heb gezien en die b.v. wel handig kunnen zijn voor aansluitingen) zijn de zichtlijnen. #heelbelangrijk

Aandachtspunt van een hele andere orde: ook ik werd bij het proces betrokken om mijn lokaal in te richten. Ik heb dat uitgebreid en gedetailleerd gedaan. En toen ineens… was de vakdocent uit beeld en werden er, zonder mij in te lichten, allerlei keuzes gemaakt tegen mijn zin, waar ik nu elke dag last van heb en die haaks op mijn voorkeuren stonden. Ofwel: ZORG DAT JE ER BOVENOP ZIT EN BLIJFT

iemand = niemand …

Ik heb een U vorm langs de muren van het lokaal. Leerlingen zitten dan wel met hun rug naar je toe maar je kan heel makkelijk in de gaten houden wat iedereen aan het doen is. Ook ideaal voor digitale toetsing. In het midden van het lokaal staan tafeltjes in groepsopstelling voor groepsopdrachten, klassikale instructie en lessen zonder computers.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden! Ik had a.d.h.v. jullie antwoorden 4 opstellingen ontworpen die in het lokaal passen. Dit waren de 2 meest populaire opties:
Capture Capture2

Het lokaal is 8.4 m breed en 7.2 m lang. Tafelgrootte voor lln is 80x80 cm in deze figuren. Voorin heb ik inderdaad ook een instructietafel geplaatst. Om leerlingen met stoel naar voren uit te nodigen voor een uitleg (en na schooltijd via de beamer wat te kunnen gamen met een paar :relaxed:) is het belangrijk om voorin voldoende ruimte over te houden.
Omdat de ruimte efficiënter in de linker figuur wordt benut, en omdat het daarin ook eenvoudiger is om een rondje te lopen, gingen voor die opstelling de meeste stemmen op. Kastruimte creëer ik door kasten hoog boven de tafels op te hangen.
Via software kunnen hun schermen in de gaten gehouden worden, en kan ik ook mijn presentatie op hun beeldscherm forceren tijdens een uitleg.